Blacha alu - wykorzystanie w modelarstwie rakietowym

Sprawdzone przepisy na wykonywanie poszczególnych elementów modelu rakiety
Grafit_alpha3
Teoretyk
Posty: 102
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Serock

Post autor: Grafit_alpha3 »

Na 80% obowiązuje wtedy wzór Eulera. I dla konstrukcji wypełnianej w całości pianką również. Miałem w rękach konstrukcję przekładkową folia Al i pianka poliuretanowa, na grubości 10 mm było sztywne jak deska.

Mikrobalon wychodzi gęsty 0,085g/cm^3 plus żywica wyjdzie 0,25g/cm^3. Nie widzę sensu dodawanie włókien.



Nie wiem czy myślimy o tym samym przetłaczaniu. Zgniot może zwiększyć Re (tylko do Rm) materiału, ale nie moduł Younga. Można by uzyskać ten efekt przez wytworzenie tekstury, ale to zbyt zaawansowane dywagacje jak na forum amatorskie :D

Jeśli chodziło o ryflowanie to nie ma za bardzo sensu.



Mocowanie stateczników jest sprawą indywidualną każdego modelu. Konstrukcyjnie można to rozwiązać na całe multum sposobów. Klejenie z powodzeniem może zastąpić spawanie, a przy blasze 0,25 mm musi.

Żywica epoksydowa ma Rm 40 do 85 MPa. Po spawach nie można oczekiwać dużo więcej (żużel i strefa wpływu ciepła). Problemem jest adhezja. O tym już pisałem w tym temacie.



Post <span style="font-weight: bold">ksard_pl</span> przypomniał mi sentencję z ostatniego wykładu

"Po co myśleć, kiedy trzeba robić?"

Oprócz teorii jest jeszcze know how, a ten można nabyć od praktyków albo samemu coś robiąc. Moim skromnym zdaniem problem stateczników będzie w tych konstrukcjach problemem braku tego know how i nie ma tu nad czym póki co dywagować.
Bullet
PROFI
Posty: 284
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Bullet »

Blacha o której pisałem, to powszechnie używane w poligrafii płyty offsetowe. Nie znam charakterystyki stopu i nie dotarłem do takich informacji w sieci. Występują w grubościach od 0.15 do 0.30 mm. Te ostatnie najłatwiej zdobyć.

W każdej drukarni można takie blachy załatwić za przysłowiowego browara.



Co do stosowania ich w modelarstwie, myślałem o zastosowaniu tych blach w kompozycji ze styrodurem i kompozytami epoksydowymi. Zresztą, zamiast dywagować nad przydatnością lub jej brakiem, trzeba zacząć działać. :)



Dzięki Ksard za odzew, bo czytając na forum pirotechnicznym o Twojej rakiecie z puszek od piwa, nie wiedziałem do końca czy to żart :) Jak widzę materiał spisuje się na medal.
Grafit_alpha3
Teoretyk
Posty: 102
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Serock

Post autor: Grafit_alpha3 »

Ja znalazłem. Stopy są niskostopowe (99,5% Al), silnie utwardzone odkształceniowo - Re około 140MPa. Są anodowane w celu uzyskania porowatej powłoki do której będzie się świetnie kleić wszystko :wink:
Awatar użytkownika
PINOT
PROFI
Posty: 352
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: PINOT »

No tak, ale jak z tego zwijać precyzyjnie szczelne poszycie rakiet? Ile czasu na to potrzeba? Gotowe rury Alu przecież nie są aż tak drogie!...chyba że pracujesz nad latającym modelem redukcyjnym 1:2 :)
Grafit_alpha3
Teoretyk
Posty: 102
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Serock

Post autor: Grafit_alpha3 »

Spróbowałem policzyć i nic z tego :o

Znalazłem wzory empiryczne dla profili stalowych. Z wiadomości które ja posiadam należy to policzyć za pomocą MES, a najlepiej sprawdzić na gotowym modelu. Czyli nic co mógłbym teraz zrobić.



PINOT mógłbyś mi dokładnie wyjaśnić o co chodzi z tym przetłaczaniem, albo podać źródła. Ja rozumiem to jako zwiększanie długości wytłoczki kosztem średnicy.

Ze względu na koszty, olbrzymie problemy z uzyskaniem długich wytłoczek, grube przekroje wytłoczki bardzo trudno mi sobie wyobrazić zastosowanie tej techniki.
Awatar użytkownika
PINOT
PROFI
Posty: 352
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: PINOT »

Aaa, mówimy o zupełnie innych rzeczach. Oczywiście produkowanie elementów cylindrycznych poprzez przetłaczanie (jak np robi się abody do baterii) do formowania korpusów rakiet uważam za mało uzasadnione. Chodzi mi o tworzenie przetłoczeń na powierzchniach płaskich bądź cylindrycznych, które zwiększają sztywność w rządanym kierunku. Kadłuby rakiet mają często wzdłużne przetłoczenia, również elementy karoserii samochodowej, dachy z blach trapezpwych itd. - daletego mówiłem o tym, że to oczywiste, gdyż tego rodzaju zabiegi stosuje się obecnie powszechnie w celu zwiększania sztywności elementów.
ODPOWIEDZ