White Dove 122mm

Piszemy tylko o własnych konstrukcjach modeli - ale nie o silnikach!
Awatar użytkownika
verex
Supersonic PROFI
Posty: 742
Rejestracja: poniedziałek, 25 lip 2011, 19:38
Lokalizacja: Tczew/Kingston upon Thames
Kontakt:

White Dove 122mm

Post autor: verex »

Cześć!

Żeby trochę rozruszać forum wstawiam wątek z relacją z budowy nowej rakiety modelarskiej – White Dove.
Nazwa wzięła się od piosenki zespołu Scorpions, która chodzi mi ostatnio po głowie ;)

Cel:
Budowa rakiety została tak naprawdę wymuszona przez konieczność zdobycia licencji 2 stopnia w UKRA. Licencję pierwszego stopnia chcę zdobyć na moim meteorku w wersji modelarskiej, który leciał już w Gdyni w lipcu 2017. Niestety zdobycie licencji drugiego stopnia przy rozsądnym pułapie wymagało budowy czegoś nowego. Konstrukcja zostanie wyposażona w duży przedział ładunkowy, dzięki czemu przyda się również do testów elektroniki i innych produktów, które w tym roku zawitają do oferty Near Space Technologies. Rakieta jest również przedmiotem demonstracji procesu laminowania oraz użycia materiałów kompozytowych studentom z Kingston University Rocket Propulsion Group jako, że nie wszyscy są zaznajomieni z tymi technikami. Nabycie doświadczenia przez cały zespół jest kluczowe, jako że następna konstrukcja ma zostać wykonana w pełni w technologii kompozytowej.

Korpus rakiety:
Korpus wykonany będzie z rur z krafta fenolowego 122mm, dobrze znanych już na forum. Rury impregnowane lakierem Dragon oraz pokryte jedną warstwą tkaniny szklanej. Głowica E-Cone z katalogu Rocketmanii.

Stateczniki:
Stateczniki wykonane będą z pianki Herex grubości 5mm pokrytej dwiema warstwami włókna szklanego. Jeszcze nie wiem, czy będę ostrzył je na krawędziach – jeśli starczy czasu, czemu nie.

Odzysk:
Klaster 3 spadochronów umieszczony będzie w głowicy, a spadochron pilot wyrzucany przez rozdzielenie rakiety w połowie.

Kosz silnika:
Kosz silnika wykonany będzie z rury 62mm z krafta. Do niej zostaną doklejone wręgi z herexu oraz stateczniki. Mocowanie silnika wewnątrz rakiety (thrust plate) będzie umiejscowiony ponad koszem. Sklejkowa przegroda zostanie wklejona oraz dodatkowo przyśrubowana wkrętami do korpusu rakiety. Silnik od dołu trzymać będzie talia zejściowa wykonana na drukarce 3D w ABSie. Od dołu będzie przykręcany sklejkowy element o średnicy dostosowanej do dyszy silnika rakietowego tak, by zapewnić jego bezpieczne osadzenie.

Napęd:
Silnik Cesaroni 38mm, J335 o impulsie 650 Ns.
Pełne dane o silniku można znaleźć tutaj: http://www.thrustcurve.org/motorsearch.jsp?id=541

Elektronika:
Standardowo już głównym komputerem będzie TeleMetrum lub TeleMega. W przedziale elektroniki znajdzie się również kamera oraz bardzo dużo miejsca na elektronikę eksperymentalną.

A teraz trochę danych:
masa pustej rakiety (wg open rocket): 2,94 kg ---> będziemy robić wszystko, żeby tą masę jak najbardziej zmniejszyć.
długość 184 cm
Średnica: 123 mm
Stabilność bez silnika 3,1 kalibra --> po wsadzeniu J335 spada do 2,1 kalibra, a przy silniku 54mm do 1,6 kalibra.

Obrazek

Jutro powinna do mnie dojść część elementów i wszystko wskazuje na to, że w przyszłym tygodniu ruszą intensywne prace nad rakietą. Start jest planowany dopiero w kwietniu nieopodal Cambridge. Co prawda do tego czasu jeszcze daleko, ale im szybciej wszystko będzie zrobione, tym lepiej – egzaminy same się nie napiszą ;).

Będę na bieżąco wrzucał fotki z budowy.

Pzdr,
Damian
Zapukaliśmy nieśmiało do bram kosmosu...

Near Space Technologies
www.nearspace.tech
Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 911
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Re: White Dove 122mm

Post autor: Kacper »

Zapowiada się kawał porządnej rakiety :)
Wiesz czy mocno nagrzewają się silniki Cesaroni tego typu po pracy? Nie stopi talii wydrukowanej z ABSu?

Super, że w końcu będą do kupienia od ręki podzespoły do rakiet od Piotra i inne szpeje rakietowe. :D
Awatar użytkownika
verex
Supersonic PROFI
Posty: 742
Rejestracja: poniedziałek, 25 lip 2011, 19:38
Lokalizacja: Tczew/Kingston upon Thames
Kontakt:

Re: White Dove 122mm

Post autor: verex »

A, no "szpeje" będą ;). Ale na wykończeniu jest też pokaźnych rozmiarów nawijarka do kompozytów i duży piec, także jakoś od marca będę miał możliwość robienia rur, głowic, itp, profesjonalnie z włókien węglowych i szklanych. Całość jest robiona już z myślą o bardzo dużych rakietach, więc jeśli będziesz ruszał z PTR-1 to z chęcią pomogę ;).

Co do silników, nie mam pojęcia jak bardzo one się grzeją. Pierwszy raz będę używać silników dostępnych normalnie na zachodzie. Nie powinien jednak w żaden sposób stopić talii, bo żaden plastikowy element nie będzie bezpośrednio dotykał silnika. Całość będzie odizolowana rurą z krafta oraz płytkami z włókna szklanego, więc powinno być wszystko ok.

Projekt talii:
Obrazek

Obrazek

Talia zostanie prawdopodobnie wklejona na stałe, nie ma powodu, aby ją zdejmować. W środku zostanie przyklejona do rury kosza silnika, a od zewnątrz do korpusu rakiety. Od spodu do talii będzie przykręcany pierścień hamujący silnik przed wypadnięciem z rakiety.
Zapukaliśmy nieśmiało do bram kosmosu...

Near Space Technologies
www.nearspace.tech
Awatar użytkownika
forsker
**
Posty: 56
Rejestracja: sobota, 5 lip 2014, 12:56
Lokalizacja: Gdańsk

Re: White Dove 122mm

Post autor: forsker »

Jak sie potoczyly dalsze losy projektu?
Awatar użytkownika
verex
Supersonic PROFI
Posty: 742
Rejestracja: poniedziałek, 25 lip 2011, 19:38
Lokalizacja: Tczew/Kingston upon Thames
Kontakt:

Re: White Dove 122mm

Post autor: verex »

Cześć,

A powiem szczerze, że prace nad tą rakietą dość znacznie zwolniły najpierw przez egzaminy a potem brak czasu spowodowany pracą nad większymi projektami. Rakieta ta nie jest dla mnie w tej chwili priorytetem, ale na pewno zostanie zbudowana, no bo L2 w UKRA trzeba sobie będzie śmignąć, ale kiedy będzie gotowa, ciężko powiedzieć.

W marcu na jednej z bardzo fajnych drukarek dostępnych na Kingston University została wydrukowana talia zejściowa do rakiety. Materiał to ABS:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Jakoś w czerwcu również na uczelni zostały wycięte stateczniki z pianki Herex o grubości 5mm:
Obrazek

Potem nastąpiła magiczna teleportacja do Polski, gdzie talia została delikatnie przetoczona, bo był problem z wsadzeniem jej do rury:
Obrazek

Do kosza silnikowego na CNC zostały wyfrezowane wręgi również z laminowanego herexu. Robocza przymiarka kosza poniżej:
Obrazek

W ramach testu nowego sprzętu stateczniki zostały zalaminowane próżniowo, chociaż tak nie do końca. Okazało się, że przy pompie pojawiła się nieszczelność i podciśnienie dość szybko zeszło, przez co laminat wyszedł takiej sobie jakości. Mimo wszystko nie mam zamiaru robić nowych stateczników, w tej rakiecie mogą być brzydkie ;). Później udało mi się dorobić odpowiednią redukcję do pompy i wyeliminować wszelkie nieszczelności, a następne laminowanie próżniowe dużych płyt z herexu, z których frezowane były elementy do innego projektu, wyszło już perfekcyjnie.
Stary baner posłużył za podkładkę, żeby nie upaskudzić żywicą nowej podłogi w firmie ;).
Obrazek

No i tak prezentowały się części do tej rakiety ułożone obok siebie:
Obrazek

Widoczna głowica wymaga jeszcze poprawek kosmetycznych, bo przeleżała dobre kilka lat i się trochę poobijała.

Następnym krokiem będzie wycięcie w korpusie wpustów pod stateczniki i wklejenie całego łoża do rury korpusowej.
Patrząc na ilość pracy w pozostałych dziesięciu projektach które mam obecnie rozgrzebane, to ten następny krok może być dopiero w przyszłym roku ;). Jak coś nowego będzie się działo, to wrzucę na forum.

Pzdr,
Damian
Zapukaliśmy nieśmiało do bram kosmosu...

Near Space Technologies
www.nearspace.tech
ODPOWIEDZ