Strona 4 z 7

Re: Silniki hybrydowe by KSard

: środa, 7 lis 2012, 00:54
autor: robercik
Cześć
Wisnia pisze:Zdecydowałem się na kupno butli do samochodu na N2O. Cena nie zachęca ale na szczęście to jedno razowy wydatek. Jak dobrze pójdzie może w przyszłym miesiącu uda mi się ją kupić.
Chce również rozpocząć prace nad tymi silnikami. Tylko nadal frapują mnie kwestie prawne czy nie złamię prawa? Z tego co próbowałem się dowiedzieć to nie. Ale czy na pewno?
Rozeznałem temat dostępu do N2O lokalnie w Trójmieście. Dużo wyjaśniła mi Pani z firmy:

Air Liquide Polska Sp. z o.o. Region Północ (firma francuska)
Popiela 26 , 81-547 Gdynia
TEL (58)7320000

Pani potwierdza że do N2O medycznego nie mamy dostępu. Niezbędne jest posiadanie działalności medycznej (apteka, gabinet stomatologiczny) i lekarza lub farmaceutę na etacie. Natomiast N2O techniczny jest dostępny bez ograniczeń. I tak:

N2O techniczny czystość 2,5 oznacza 99,5% czystości (liczba przed przecinkiem oznacza ilość "9" w procencie czystości)
Butla 10l z zawartością 7,5 kg kosztuje według katalogu 367 zł netto => 49zł/kg
Butla 50l z zawartością 37,5 kg - cena wywoławcza 902 zł => 24zł/kg
Do tego dochodzi dzierżawa dzienna butli 30-70 gr, ale na rok z góry min 200 zł netto niezależnie od wielkości butli.
Generalnie nie napełnia się butli klientów, ale w Poznaniu i gdzieś jeszcze napełniają. Odchodzą od napełniania, bo potem klienci reklamują czystość i nie ma jak tego zweryfikować. W ich butli musi być 99,5% N2O. Oczywiście można się targować Obrazek

Nie mam jeszcze oferty od konkurencji (Linde), w każdym razie na pewno nie jesteśmy zdani na samochodziarzy. W krótce na firmę SpaceForest kupujemy dużą butlę z abonamentem. Jeśli będziemy dużo zużywać - ceny spadną. Gaz będzie więc dostępny w przystępnej cenie, na początek około 25 zł/ kg.

Musimy tylko zdobyć jakieś butle do transportu wewnątrz PTR. Posiadam 3 oryginalne aluminiowe butle firmy Sperian od gazów kalibracyjnych objętości 1,7 l i wytrzymałości znamionowej 50 bar. Mogłyby się nadać do przesyłania na początek. Co o tym sądzicie?

Re: Silniki hybrydowe by KSard

: środa, 7 lis 2012, 14:47
autor: KSard
robercik pisze: Musimy tylko zdobyć jakieś butle do transportu wewnątrz PTR. Posiadam 3 oryginalne aluminiowe butle firmy Sperian od gazów kalibracyjnych objętości 1,7 l i wytrzymałości znamionowej 50 bar. Mogłyby się nadać do przesyłania na początek.
Co o tym sądzicie?

No fajnie by było :smile:
Szkoda, że teraz zacznie się zima i testy z hybrydami trzeba odłożyć do wiosny.

Ale na przyszłość, to bardzo dobry pomysł. Jak opanujemy silniki hybrydowe, to wówczas na zlotach można będzie korzystać z jednej dużej butli.
Butle o których wspominasz wydają się trochę za słabe, ponieważ ciśnienie N2O przy wzroście temperatury może osiągać nawet 80 barów.

Re: Silniki hybrydowe by KSard

: środa, 7 lis 2012, 17:37
autor: Kacper
25zł/kg to już bardzo przystępna cena szczególnie jak ją porównamy do ceny NH4ClO4.
Mam butlę stalową 43l 75Bar po sześciofluorku siarki. Jeśli tylko nie będzie się jej zostawiać na słońcu to powinna się nadawać na podtlenek. Niestety nie ma odpowietrznika.

Re: Silniki hybrydowe by KSard

: poniedziałek, 20 maja 2013, 08:35
autor: KSard
Dzięki uprzejmości Adama, który przekazał mi butlę z gazem mogłem wrócić do testów własnych silniczków hybrydowych na potrzeby modelarstwa RDM.
Wczoraj, przy pięknej pogodzie i wysokiej temperaturze przeprowadziłem test uruchomienia silnika klasy H125. Był on już gotów do testów od zeszłego roku, jednak ze względu na braki N2O musiałem czekać aż do wczoraj.
Próba w pełni powiodła się. Napełnianie przebiegało bez problemów. Widoczny był obłoczek bazu wydobywający się przez zawór odpowietrzający. Po zapłonie ładunku rozruchowego, silnik zadziałał prawidłowo.

Poniżej na zdjęciu widać poszczególne fazy pracy - od zapłonu, przez moment największego ciągu i wygaszanie silnika.
sr300H_19052013.jpg
sr300H_19052013.jpg (328.06 KiB) Przejrzano 11314 razy
Czas pracy miał wynieść 2 sek, ale silnik pracował nieco krócej.
Paliwem była celuloza.
Silnik przetrwał test bez jakichkolwiek oznak uszkodzenia i mógł być napełniony niemal natychmiast ponownie.

Na tym etapie nie przewiduję testów na hamowni.
Może w najbliższym czasie pokuszę się o start modelu na tym silniku.

Re: Silniki hybrydowe by KSard

: poniedziałek, 20 maja 2013, 09:21
autor: Paul
SUPER !!!
Mysle, ze jezeli chodzi o rakiety, to z tym nie powinno byc problemow :wink:
FM zapowiada sie bardzo interesujaco... niezaleznie od tego gdzie i kiedy sie odbedzie.
Jak tak dalej pojdzie, to chyba zrezygnuje z moich planow urlopowych narzecz tego spotkania :grin: :grin: :grin:

Re: Silniki hybrydowe by KSard

: poniedziałek, 20 maja 2013, 21:24
autor: robercik
Cześć
Cieszę się że testy wznowione.
KSard pisze:Dzięki uprzejmości Adama, który przekazał mi butlę z gazem mogłem wrócić do testów własnych silniczków hybrydowych na potrzeby modelarstwa RDM.

Na tym etapie nie przewiduję testów na hamowni.
Nie ma to jak pełna butla z gazem :wink:

Dlaczego nie hamownia? Zamocowanie przetwornika siły, choćby na palecie nie jest technicznie trudne, obawiasz się na tym etapie jednak CATO ?

pzdr

Re: Silniki hybrydowe by KSard

: środa, 22 maja 2013, 11:53
autor: KSard
robercik pisze:Dlaczego nie hamownia? Zamocowanie przetwornika siły, choćby na palecie nie jest technicznie trudne, obawiasz się na tym etapie jednak CATO ?

Masz rację, uzbrojenie palety w przetwornik nie jest zbyt skomplikowane. CATO raczej się nie obawiam, ale wynika to raczej z baraku czasu.
Ale przekonałeś mnie :smile: Tym bardzie, że hamownie mam i można ją wykorzystać.

Mam parę typów silników hybrydowych gotowych do przetestowania.
Jedna z konstrukcji (SR 300) jest na tyle pewna, że można śmiało zbadać silnik na hamowni. Pozostałe wymagają dalszych testów.

Na zakończenie jeszcze filmik z ostatniej próby.

http://youtu.be/7vTdIF94jqI

więcej informacji >>> TUTAJ

Re: Silniki hybrydowe by KSard

: piątek, 14 cze 2013, 11:51
autor: KSard
No więc stało się ...
Miło mi donieść, że 13-06-2013 roku pierwszy lot rakiety na silniku hybrydowym własnej konstrukcji autora stał się faktem :smile:
Dokonałem tego modelem BOS-1 na silniku klasy H 134 o impulsie całkowitym ok 290 Ns.

IMG_2114-001.JPG
IMG_2114-001.JPG (994.11 KiB) Przejrzano 11260 razy
Lot w 100% udany.
Co tu więcej gadać - polecam obejrzeć film.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XQlNUopE ... e=youtu.be[/youtube]

Jak widać start był bardzo dynamiczny, choć praca silnika może nie zbyt efektowna.
Liczy się jednak to, że mam już sprawdzony w boju modelarski silnik hybrydowy.
To na razie na tyle. Więcej po opracowaniu wyników z lotu w kolejnych postach.
Na koniec jeszcze klatka z filmu OSZ - wyrzut spadochronu.
wyrzut spadochronu.jpg
wyrzut spadochronu.jpg (159.73 KiB) Przejrzano 11260 razy
Widać szalejące płomienie wewnątrz korpusu po odpaleniu ładunku miotającego.

Re: Silniki hybrydowe by KSard

: piątek, 14 cze 2013, 12:00
autor: ArturroKRK
Obrazek

Gratulacje !

Re: Silniki hybrydowe by KSard

: piątek, 14 cze 2013, 12:41
autor: gregores
Wszyscy się cieszymy...BRAWO!!! :grin:
Radość w NASA.jpg
Radość w NASA.jpg (76.77 KiB) Przejrzano 11258 razy