Silniki hybrydowe by Poznań

Czyli serca naszych niebolotów !
Adam
Supersonic PROFI
Posty: 395
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: Adam »

Wypływ pewnie dlatego krzywy, że ciśnienie malutkie i dysza miała za duży współczynnik ekspansji - płomień "przykleił" się do stożka wylotowego.
jaskiniowiec pisze:Pirozawór świetny
E tam, świetny. Nigdy nie wiadomo jak się otworzy jak widać na załączonym obrazku. Dziesięć razy może być ok aż trafi się niecałkowite otwarcie (zwykle połączone z podawaniem podtlenku nieosiowo i dziura w paliwie i korpusie gotowa. Dwa - spalanie resztki piro może bardzo przyspieszyć przy skoku ciśnienia wywołanym wejściem podtlenku do komory (kwestia doboru składu i technologii mieszanki). To może wywołać jakieś niespodziewane efekty. Trzy - jest ryzyko, że resztki podpałki zostaną wystrzelone w dyszę i ją zatkają lub uszkodzą. Osobiście nie jestem fanem tego typu pirozaworu ale w mniejszych konstrukcjach często trzeba go traktować jako zło konieczne (chyba, że ktoś ma inny pomysł?).
przemo pisze: 3. Jak faktycznie działają rozpylacze na podtlenku i jak bardzo ich zachowanie różni się od pracy z wodą.
Według publikacji, ich zachowanie nie ma za sobą prawie nic wspólnego. Różnica między ciekłym podtlenkiem a ciekłą wodą jest kolosalna. Dobrą (i tańszą) opcją do testowania wtryskiwaczy jest ciekły CO2.
Co to znaczy "odwrócony" pirozawór?
Zaraz, dobrze rozumiem, że próbowaliście użyć aluminiowej dyszy? :grin:
tadeusz
PROFI
Posty: 396
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: tadeusz »

Tak używamy dysz Al.Nasz pirozawór to korek z nierdzewki lub Mo w kształcie kubka z gwintem 1/4" i łbem sześciokątnym wypełniony masą zapalającą fi9x10x1,6g z kanałem długości 6mm służącym do podpalenia pirozaworu.Kanał pirozaworu jest oddzielony otworem wtryskowym od komory spalania.Sprawiało to trudność
w trafianiu zapłonnikiem w otwór wtryskowy i kanał pirozaworu /fi4/ dlatego chcemy odwrócić pirozawór o180st.
tak żeby masa zapalająca była skierowana większą powierzchnią do komory spalania a wtryskiem do N2O.
Przy tak małej masie zapalającej /po wypaleniu jeszcze mniejszych odłamków/ nie grozi nam zatkanie dyszy fi8 lub 10.
Awatar użytkownika
przemo
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 218
Rejestracja: piątek, 25 sty 2013, 19:15
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: przemo »

Adam pisze:Wypływ pewnie dlatego krzywy, że ciśnienie malutkie i dysza miała za duży współczynnik ekspansji - płomień "przykleił" się do stożka wylotowego.
Dokładnie tak właśnie myślimy.
Adam pisze:Nigdy nie wiadomo jak się otworzy jak widać na załączonym obrazku.
To jest właśnie jeden z wielu powodów, choć nie największy, dlaczego chcemy go "odwrócić". Choć nagminne to nie było, a podejrzewane jest też szybkozłącze.

Adam pisze:Trzy - jest ryzyko, że resztki podpałki zostaną wystrzelone w dyszę i ją zatkają lub uszkodzą.
Podpałka to tak na prawdę maleństwo. W całości nie ma szans wylecieć a pomniejszona o wypalenie da fragmenty nie większe niż blaszka na końcu zapalnika więc o zatkaniu mowy być nie może.

Adam pisze: Różnica między ciekłym podtlenkiem a ciekłą wodą jest kolosalna.
I to właśnie chcieliśmy zobaczyć na własne oczy :wink:
Adam pisze:Co to znaczy "odwrócony" pirozawór?
Odwrócony względem tego co mieliśmy do tej pory. Masa podgrzewająca umieszczana była przed wtryskiem. :???:
Od początku nie podobało mi się to ale było najprostsze. Teraz już mamy dwa pomysły jak wykonać go aby masa znajdowała się za wtryskiem, a mimo to aby był szczelny i wytrzymywał ciśnienie ze zbiornika przed zapłonem. Nic wtrysku już wówczas też nie przytka, łatwiej będzie go odpalić od zapalnika, w momencie zapłonu na pewno będzie już cały przekrój wtrysku do dyspozycji, itd, itp, .... same plusy :smile:
Adam pisze:Zaraz, dobrze rozumiem, że próbowaliście użyć aluminiowej dyszy? :grin:
Mało tego, że próbowaliśmy to takich właśnie używaliśmy. Powiem więcej : z nieprzyciśniętą za bardzo komorą (przekrój kryt / przekrój wtrysku), w zakresie przez Was na forum zalecanym >=6 nie mieliśmy erozji. Widać to na poprzednich testach. Przynajmniej dla wtrysku 4mm, ziarnie 20cm i 12-15mm kanale (porcie) !!!
Zjadanie dyszy zaczęło się dopiero wówczas gdy docisnęliśmy komorę poniżej 6. Zapewne to samo stałoby się gdyby dać tylko większy wtrysk, skrócić ziarno itp.
Dlatego już w planach wkłądka dyszy z nierdzewki lub ewentualnie/ostatecznie grafitu. :wink:

pozdrawiam
Przemo
Awatar użytkownika
przemo
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 218
Rejestracja: piątek, 25 sty 2013, 19:15
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: przemo »

01.08.2015 - dwa testy

test 014:
t014.png
t014.png (17.04 KiB) Przejrzano 12269 razy
film ............... 4,7 MB
film 240 fps ... 7,52 MB

test 015:
t015.png
t015.png (14.2 KiB) Przejrzano 12269 razy
film ................ 7,2 MB
film 240 fps.... 14,4 MB



30.08.2015 - cztery testy

test 016:
t016.png
t016.png (10 KiB) Przejrzano 12269 razy
film ............... 9,2 MB
film 240 fps ... 13,6 MB



test 017:
t017.png
t017.png (9.67 KiB) Przejrzano 12269 razy
film ............... 9 MB
film 240 fps ... 17,3 MB



test 018:

brak wykresu - błąd okablowania hamowni

film ............... 8,3 MB
film 240 fps ... 13,5 MB



test 019: pierwsze "cato" hybrydowe
odleciał zbiornik gazu odrywając się od węża. Gniazdo szybkozłącza zostało rozerwane.
Zbiornik znalazł się po godzinie, 10 metrów dalej na sośnie, na wysokości ok 6m
DSC_0185m.jpg
DSC_0185m.jpg (180.98 KiB) Przejrzano 12268 razy
[/color][/highlight]
t019.png
t019.png (13.42 KiB) Przejrzano 12269 razy
film ............... 6 MB
film 240 fps ... 7 MB
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 27 lut 2023, 09:16 przez przemo, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
przemo
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 218
Rejestracja: piątek, 25 sty 2013, 19:15
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: przemo »

Trochę się "zaraziliśmy" od innych i wstrzymaliśmy relacjonowanie badań z braku czasu, ale jak już się chwila znalazła i wiosna przyszła aby pierwsze testy w 2016 przeprowadzić - to może pokrótce wspomnimy co się działo na jesień.

06.09.2015

test 20 - nieudany (gaśnica) - film
t021.png
t021.png (27.27 KiB) Przejrzano 12164 razy
- film

test 22 - nieudany (gaśnica) - film


22.09.2015
t023.png
t023.png (24.63 KiB) Przejrzano 12164 razy
- film
t024.png
t024.png (15.13 KiB) Przejrzano 12164 razy
- film
t025.png
t025.png (11.9 KiB) Przejrzano 12164 razy
-film
t026.png
t026.png (10.62 KiB) Przejrzano 12164 razy
- film
t027.png
t027.png (10.56 KiB) Przejrzano 12164 razy
- film


24.10.2015
t028.png
t028.png (14.56 KiB) Przejrzano 12164 razy
- film
t029.png
t029.png (14.92 KiB) Przejrzano 12164 razy
- film


21.04.2016

test 30 - brak danych z hamowni - film
t031_wykres.png
t031_wykres.png (21.45 KiB) Przejrzano 12164 razy
- film
t032_wykres.png
t032_wykres.png (19.84 KiB) Przejrzano 12164 razy
- test 32 nieudany (gaśnica) - film

test 33 w następnym poście bo limit 10szt
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 27 lut 2023, 09:17 przez przemo, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
przemo
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 218
Rejestracja: piątek, 25 sty 2013, 19:15
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: przemo »

....cd
t033_wykres.png
t033_wykres.png (18.92 KiB) Przejrzano 12163 razy
- film
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 27 lut 2023, 09:18 przez przemo, łącznie zmieniany 1 raz.
tadeusz
PROFI
Posty: 396
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: tadeusz »

Witam!

Trochę szczegółów z prób.
T030 ziarno parafinowe bez zbrojenia fi34/12,5x200 K12,5 D11,7 W5.Praca agresywna,diamenty a na końcu
strumienia kula ognia z dopalającej się parafiny.Niestety dane nie zostały zapisane.Z filmu widać,że na końcu
praca silnika została przerwana/z dyszy leci podtlenek zamiast ognia/.Ciąg maksymalny szacuję na ponad 500N/
silnik jako jedyny przewrócił metalową siatkę ok.10kg 4,5m od dyszy/.Silnik chłodny po pracy,żadnej erozji.
Ziarno zachowało okrągły kanał odwarstwiony od komory na długości ok. 5cm przy dyszy/prawdopodobnie z góry/.
N2O 216g 41bar zużycie ziarna 69,5g.

T031 ziarno parafina75% plaster wosku25% fi38x200 kanał stożkowy fi10/20 na długości 85mm i walcowy fi20
na pozostałej długości D11,5 W5.Praca dynamiczna diamenty/siatka się podniosła ale nie przewróciła/.
W fazie końcowej silnik zgasł co widać na wykresie a na filmie,że z dyszy leci podtlenek.Silnik trochę cieplejszy
ale bez erozji.Ziarno zachowało pierwotny kształt kanału z popielatym nagarem z 3 punktowymi ubytkami przy
dyszy.Ic 401,34Ns fmax 450N tp 1,2s.
N2O 248g 44bar zużycie ziarna 71,5g.

T032 ziarno PP fi32/21x200 kanał fi21/1/3 powierzchni kanału z odciśniętym na gorąco gwintem M16 dla lepszego
spalania/ D 12,5 wtrysk boczny 6xfi2/fi zastępcze 4,9/ miał kierować N2O na powierzchnię kanału po spirali
o skoku 24mm.Pirozawór zadziałał ale zapłon silnika nie nastąpił,wyleciał sam podtlenek.Przyczyna do naprawienia.Strumień gazów podpałki w osi kanału nie zdołał rozgrzać dostatecznie ziarna.
N2O 305g 44bar zużycie ziarna 0g.

T033 ziarno miękkie PCV sklejone z 2 węży fi32/16x267 K16 D12 /nierdzewka/ W5.Praca równa.Siatka lekko
drgnęła.Ziarno wypalone równo 20mm od wtrysku do dyszy,dysza cała.
Ic 541,38Ns fmaxok.430N tp 1,3/2,3s.
N2O 325g 44bar zużycie ziarna 61,5g.

Pozdrawiam.tadeusz
Awatar użytkownika
przemo
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 218
Rejestracja: piątek, 25 sty 2013, 19:15
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: przemo »

Testy 34-37 z dnia 20.05.2016

test 034 - film
t034.png
t034.png (16.29 KiB) Przejrzano 12115 razy

test 35 - film
t035.png
t035.png (18.63 KiB) Przejrzano 12115 razy

test 36 - film
t036.png
t036.png (9.81 KiB) Przejrzano 12115 razy

test 37 - film
t037.png
t037.png (36.39 KiB) Przejrzano 12115 razy

Opisy - Tadeusz poniżej
pozdrawiam
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 27 lut 2023, 09:18 przez przemo, łącznie zmieniany 1 raz.
tadeusz
PROFI
Posty: 396
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: tadeusz »

Witam!

A to kilka danych o testach 34-37.Testy miały na celu sprawdzenie różnych ziaren paliwa.

T034:
D11,7 k15 W5,5 N2O 207g ubytek ziarna 66,5g t19st.C p46bar
Ziarno.Ręcznik papierowy 200x2100x22,38g zwinięty w rulon fi34/15x200x108g nasączony parafiną 78%.
Czoła sklejone żywicą.Ziarno wypalone przy dyszy prawie do ścianek,przy wtrysku nie ruszone.
Dysza Al bez erozji.
Ic 391,37Ns Iw 145,7 tp 0,6/1,6s fmax 500N

T035:
D11,5 K15 W5 N2O 347g ubytek ziarna 81,5g t20st.C p46bar
Ziarno.Włóknina wiskozowo-poliestrowa 0,8x200x900x19,68g zwinięta rulon fi38/15x200x169g nasączona
parafiną 88%.Czoła ziarna bez żywicy.Przy dyszy pozostały ścianki ziarna ok.3mm a przy wtrysku ok.8mm
Ponad połowa masy ziarna /88g/ pozostała nie wykorzystana.
Dysza Al cała.
Ic599,5Ns Iw142,6 fmax550N tp1,3/2,0s

T036:
D10 K18 W4 N2O 207g t22st.C p48bar
Ziarno.Tapeta szklana 200x1205x23g zwinięta w rulon fi32/18x200x107g nasączona parafiną 65,19%
bez żywicowania czół/błąd-wyplute ziarno/.
Zapłon dobry,ciąg początkowy 400-500N,po ok.0,1s silnik zgasł a z dyszy fi10 została wypluta cała tapeta 200x1205mm co widać na filmie.

T037:
D12,5 k15 W5 N2O 291g t22st.C p50bar
Ziarno.Dzianina wiskozowo-poliestrowa 250x2550x37,95g zwinięta w rulon fi32/15x250x134,9g nasączona
parafiną 68,5% bez żywicowania cżół.Zapłon dobry,początkowy ciągmax 650N/najwyższy jaki uzyskaliśmy/.
Po 0,65s ziarno zmiękło od temperatury,przesunęło się 10cm w dół zatykąjąc dyszę.Płomień przeniósł się do gumowego węża,wypalił wtyk,wtrysk i dziurę w silniku.OK.10g dzianiny w postaci kłaczków zostało wyplute
dyszą.Było to drugie cato hybrydy.
Ic386,8Ns fmax.650N tp0,65/1,2s

Pozdrawiam.tadeusz
Awatar użytkownika
przemo
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 218
Rejestracja: piątek, 25 sty 2013, 19:15
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Poznań

Post autor: przemo »

Trochę zaległości z 17.09.2016 :wink:

Obrazek
FILM

Obrazek
FILM

Obrazek
FILM

cdn... (Tadeusz dopisze parę słów)
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 27 lut 2023, 09:19 przez przemo, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ