Aktywna stabilizacja lotu - literatura i źródła

Aparatura pokładowa, układy pomiarowe i wykonawcze.
Awatar użytkownika
kbosak
***
Posty: 71
Rejestracja: czwartek, 29 wrz 2011, 13:59
Kontakt:

Aktywna stabilizacja lotu - literatura i źródła

Post autor: kbosak »

Aerodynamic pitch stabilisation

Saab S-19 Boost Guidance system
https://www.fas.org/spp/guide/usa/launc ... ndbook.pdf
Strony 46 i 47

http://articles.adsabs.harvard.edu//ful ... 8.000.html

http://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/3.8 ... lCode=jgcd
I publikacja dostępna za jedyne 1000USD dla niezrzeszonych albowiem naukowcy dzialą się wiedzą ze społeczeństwem w zamian za przywileje emerytalne i stabilną pracę.

Aerodynamic roll stabilisation

Adriano Arcadipane (włoska praca magisterska, oryginał po włosku neizbyt dostępny)
http://www.rocketryforum.com/showthread ... em-Success
http://www.youtube.com/watch?v=qnUfsLCa8h8
http://www.youtube.com/watch?v=g4eliZDPqzk
(naprawdę działa)

Finowie
http://haisunaata.avaruuteen.fi/realtime/2011/
http://www.youtube.com/watch?v=Dzl304tliRg
(przesterowane PIDy)

Pitch stabilisation - thrust vector control


UK Rocketman
http://www.ukrocketman.com/rocketry/gimbal.shtml
http://www.rocketryforum.com/showthread ... 4-guidance
http://www.accur8.com/NARAM41_Vanguard.html
http://www.rocketryforum.com/showthread ... t-Guidance

Pitch&roll stabilisation - thrust vector control

Copenhagen Suborbitals

http://www.copenhagensuborbitals.com/sapphire.php
http://www.youtube.com/watch?v=hN3cLxT5Up8
Prawdopodobnie 4x Futaba BLS157HV Ultra-Torque 0.11 sec/60° @ 7.4V, 31.0kg/cm

FAQ


http://www.ninfinger.org/rockets/gcsfaq.html
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Aktywna stabilizacja lotu - literatura i źródła

Post autor: robercik »

Cześć
Chciałbym przedstawić pierwszą wersję układu aerodynamicznego systemu kierowania lotem, który powstał przy współpracy SpaceForest (wsparcie finansowe, techniczne i merytoryczne) oraz Politechniki Gdańskiej (opieka naukowa) w ramach tzw. projektów grupowych.
Autorami projektu są niezwykle zdolni inżynierowe i studenci kierunku Automatyka i Robotyka na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki: Michał Krogulecki, Maksymilian Kunt, Marcin Pioch, Adrian Szwaba. Wcześniej wspólnie zrealizowali kilka projektów, w mojej ocenie niezwykle interesujących:

http://www.youtube.com/watch?v=T-2pUcmzy7Y
http://www.youtube.com/watch?v=LJlFcCsPfH8

Dwa dni temu wykonana została prezentacja modelu laboratoryjnego reagującego na wychylenie. Prezentacja wypadła naprawdę imponująco !

http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... nce.V1.mp4

System elektroniczny i układ wykonawczy działają bez zarzutu. Jego zadaniem będzie zapobieganie rotacji i utrzymanie zadanego toru lotu rakiety badawczej.
Przed nami opracowanie algorytmów sterowania, zamontowanie systemu na rakiecie, oraz poligonowa kampania testowa.

pzdr
placydo
PROFI
Posty: 710
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kielce

Re: Aktywna stabilizacja lotu - literatura i źródła

Post autor: placydo »

Czesc,

Gratulacje! Widze tam piekny kawalek urzadzenia. I o ile mnie oczy nie myla jest to juz wersja gotowa do uzywcia w rakiecie. Wszystko wyglada bardzo solidnie.
Na zalaczonym filmie widzialem testowana opcje korekcji toru lotu. Czy macie juz dzialajaca opcje zapobiegania rotacji?
Ten algorytm sterowania o ktorym mowisz, moze okazac sie niezwykle skomplikowanym (szczerze powiedziawszy dla mnie to kosmos). Czy macie juz jakas koncepcje albo plan dzialania?
Czy planujecie wykorzystac uklad jako system bezpiecznego rozbicia (w wyznaczonym miejscu) w razie nie zadzialania odzysku?

Piekna robota. Szczerze zycze sukcesow i nie moge sie doczekac, zeby zobaczyc to cudo w dzialaniu.
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Aktywna stabilizacja lotu - literatura i źródła

Post autor: robercik »

Cześć
Chciałbym poinformować, że układ sterowania aerodynamicznego przeszed pomyślne testy w tunelu aerodynamicznym Politechniki Warszawskiej.
Testy odbyły się dwa tygodnie temu, jednak dopiero teraz ogarnęliśmy w miarę materiał dowodowy:
Obrazek

Tunel jest jeszcze w trakcie montażu, jednak już pozwala na uzyskanie prędkości powietrza 100 m/s. W szczycie tunel pobiera moc 0,5 MW - piękna machina!
Dzięki badaniom w tunelu zbadaliśmy charakterystykę działania układu sterowania czyli wychylenie modelu w zależności od kąta natarcia sterów i prędkości rakiety.
Uzyskaliśmy bardzo ciekawe i zaskakujące zarazem wyniki:
  • Już od prędkości 40 m/s reakcja rakiety na zadany kąt natarcia sterów jest praktycznie identyczna.
  • Zwiększanie kąta natarcia sterów powyżej 20 stopni nie prowadzi do dalszego zwiększania wychylenia rakiety.
  • Nie udało się doprowadzić do sprawdzenia sterowników zapobiegających autorotacji - nie udało się zakręcić rakietą mimo osiowego zawieszenia na łożyskach i wyważeniu modelu nawet przy prędkości 70m/s.
Najważniejszy jednak był test końcowy całkowicie niestabilnej rakiety. System nie miał skuteczności przy niskich prędkościach, dlatego blokowaliśmy możliwość ruchu modelu do momentu uzyskania przez powietrze w tunelu szybkości 45 m/s i zwalnialiśmy blokadę. Przy wyłączonych sterownikach rakieta natychmiast wychyliła się głowicą w dół co oznacza, że w realnym locie zaczęłaby koziołkować. Przy włączonych sterownikach rakieta utrzymała swoje położenie!
Skoro system jest w stanie ustabilizować rakietę niestabilną, to jesteśmy spokojni o prawidłową pracę systemu w stabilnej rakiecie. Dodatkowo docelowa rakieta do projektu DEWI będzie miała wysokość 4.5 m, tak więc układ sterowania będzie miał większe ramię siły do korygowania toru lotu.

Dziękuję Adamowi i Kacprowi za pomoc w testach i wykonanie osiowego ułożyskowania rakiety.
Dziękuję Kadrze Wydziału Aerodynamiki Politechniki Warszawszkiej za wsparcie technicze, merytoryczne i wyrozumiałość.
Poniżej obszerna prezentacja zawierająca także filmy z tunelu:

http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... ncowa.pptx

SpaceForest poprosił o wyróżnienie tego projektu i przyznanie nagrody Twórcom w ramach oceny Projektów Grupowych Wydziału ETI Politechniki Gdańskiej.
Montaż pierwszego egzemplarza rakiety DEWI ma się ku końcowi. Niebawem test w locie.

pzdr
Awatar użytkownika
Adi-Ozo
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 99
Rejestracja: piątek, 16 wrz 2011, 23:48

Re: Aktywna stabilizacja lotu - literatura i źródła

Post autor: Adi-Ozo »

Panowie,
co tu dużo mówić, odwalacie kawał porządnej roboty!
Gratulacje z mojej strony i życzenia dalszych sukcesów!
"Przemkną dni zatroskanym rojem, niebo przeszyją nowych statków trasy..."
(_[__]=====/////=====[__]_)
tadeusz
PROFI
Posty: 396
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Aktywna stabilizacja lotu - literatura i źródła

Post autor: tadeusz »

Witam!

Ciekaw jestem jak oś sterolotki dzieliła jej powierzchnię czyli jaka była jej powierzchnia przed osią i za osią
obrotu i czy były zrównoważone momenty aerodynamiczne?

Przyłączam się do gratulacji.tadeusz
Awatar użytkownika
rawsock
****
Posty: 213
Rejestracja: niedziela, 5 lut 2012, 11:59
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Aktywna stabilizacja lotu - literatura i źródła

Post autor: rawsock »

Dopiero teraz widzę że ominąłem oryginalnego posta z października kiedy byłem w delegacji. Świetna sprawa. Widać że chłopaki wiedzą co robią.
Przydałyby się testy statyczne w symulowanym środowisku programistycznym. Jeżeli jest możliwe udostępnienie kodu źródłowego to mógłbym pomacać.
Sebastian
Awatar użytkownika
PIOTR
PROFI
Posty: 933
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Re: Aktywna stabilizacja lotu - literatura i źródła

Post autor: PIOTR »

Super robota !!!
to the open space
ODPOWIEDZ