No właśnie stoję przed pewnym dylematem.
Planuję wykonac stateczniki które beda możliwie sztywne w stosunku do swojej wagi i mam takie typy:
(grubość statecznika max 6mm)
1)
-tkanina szklna
-1,5mm balsa
-tkanina szklana
1,5mm balsa
-tkanina szklana
-1,5mm balsa
-tkanina szklana
-1,5mmm balsa
2)
-tkanina szklana
-Sklejka sosnowa 2mm
-tkanina szklana
-sklejka 2mm
-tkanina szklana
-sklejka 2mm
- tkanina szklana
3)
-tkania szklna
-sklejka 2mm
-tkanina szklana 2x ułożona skośnie względem warstwy niżej
-sklejka 2mm
-tkanina szklana
4)
-tkanina szklana
-balsa 2mm
-tkanina szklana
-balsa 2mm
-tkanina szklana
-balsa 2mm
- tkanina szklana
5)
-tkania szklna
-balsa 2mm
-tkanina szklana 2x ułożona skośnie względem warstwy niżej
-balsa 2mm
-tkanina szklana
6)
-tkania szklana
-balsa 2mm
-tkania szklana
-sklejka 2mm
-tkanina szklana
-balsa 2mm
-tkanina szklana.
na co się zdecydować?
Intuicja mówi mi, że najlepsze typy to 3 i 6. Gdzie 3 wykonana z lekkiego materiału, ale usztywniona 2 skośnymi warstwami tkaniny. Lub, 6 gdzie mamy twardy stosunkwo wsztywny rdzeń i miękkie wypełnienie zewnętrzne.
Materiał na stateczniki
Re: Materiał na stateczniki
Jeśli jedynym kryterium jest sztywność , to najlepiej wypadnie sklejka 6 mm wewnątrz i cała tkanina szklana w kilku warstwach po obu stronach.
Warstwy tkaniny (jeśli splot płócienny) można obrócić względem siebie o 45 stopni.
Jeśli chodzi też o wagę , to wnętrze ze sklejki balsowej i również cała tkanina na zewnątrz.
Wewnętrzne warstwy tkaniny nie poprawiają sztywności statecznika.
Pozdrawiam
Warstwy tkaniny (jeśli splot płócienny) można obrócić względem siebie o 45 stopni.
Jeśli chodzi też o wagę , to wnętrze ze sklejki balsowej i również cała tkanina na zewnątrz.
Wewnętrzne warstwy tkaniny nie poprawiają sztywności statecznika.
Pozdrawiam
Re: Materiał na stateczniki
Tkanina w środek, dwie warstwy balsy na zewnątrz, słojami naprzemiennie.
Po przeszlifowaniu i nadaniu ostatecznego kształtu, tkanina na zewnątrz.
Balsę ze sobą sklejaj choćby wikolem. W zupełności wystarczy.
Dzięki tkaninie w środku łatwiej będzie Ci wyprofilować kąt natarcia.
Po przeszlifowaniu i nadaniu ostatecznego kształtu, tkanina na zewnątrz.
Balsę ze sobą sklejaj choćby wikolem. W zupełności wystarczy.
Dzięki tkaninie w środku łatwiej będzie Ci wyprofilować kąt natarcia.
Jak masz strzelać, to strzelaj, nie gadaj !!!
Re: Materiał na stateczniki
To znaczy, taki zielony to ja nie jestem.
Poprzednie stateczniki robiłem własnie tak: tkanina w środek, i z obu stron balsa, szlifowanie i znowu tkania.
Teraz chciałem się skupic na stateczniku który przetrzyma duża prędkość, i się nie ułamie na skutek turbulencji - oczywiście będzie wklejony w kosz silnikowy, ale zastanawia mnie czy 5mm statecznik z względnie miękkiej balsy wytrzyma, prędkości około dźwiękowe.
Myślałem, że jak dam gruby sztywny rdzeń - sklejkę, a miękką balsę na zewnątrz i to zalaminuję to będzie wystarczająco sztywne.
w RTP4 statecznik się jednak ułamał, - choć ten był bardziej obciązony bo rakieta przekroczyła prędkość dźwięku
Dylemat...
Poprzednie stateczniki robiłem własnie tak: tkanina w środek, i z obu stron balsa, szlifowanie i znowu tkania.
Teraz chciałem się skupic na stateczniku który przetrzyma duża prędkość, i się nie ułamie na skutek turbulencji - oczywiście będzie wklejony w kosz silnikowy, ale zastanawia mnie czy 5mm statecznik z względnie miękkiej balsy wytrzyma, prędkości około dźwiękowe.
Myślałem, że jak dam gruby sztywny rdzeń - sklejkę, a miękką balsę na zewnątrz i to zalaminuję to będzie wystarczająco sztywne.
w RTP4 statecznik się jednak ułamał, - choć ten był bardziej obciązony bo rakieta przekroczyła prędkość dźwięku
Dylemat...
- andżej
- Supersonic PROFI
- Posty: 444
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Materiał na stateczniki
Witam
Tkaninę węglową w środku stosowałem bo łatwiej nadać kształt statecznikowi. Sztywność nadaje zewnętrzne laminowanie. W Hipersonalu wytrzymała laminowana balsa jako statecznik.
Andżej
Tkaninę węglową w środku stosowałem bo łatwiej nadać kształt statecznikowi. Sztywność nadaje zewnętrzne laminowanie. W Hipersonalu wytrzymała laminowana balsa jako statecznik.
Andżej
-
- Supersonic PROFI
- Posty: 937
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Luedenscheid
Re: Materiał na stateczniki
Witam,
O ile to nie jest konieczne (loty rakiet ponaddzwiekowych, czy wyczynowych) to odradzam ostrych krawedzi natarcia, jak rowniez i splywu.
W predkosciach poddzwiekowych statecznik jedynie zaokraglony na krawedzi natarcia ma lepsze wlasciwosci aerodynamiczne anizeli wyprofilowany w szpic.
Rowniez krawedzie splywu, lepiej tylko estetycznie zaokraglic ( straty sa minimalne !!! ) anizeli mocno zeskosowac. Krawedzie takie sa bardziej podatne na uszkodzenie,
a lekko zwichrowana krawedz splywu spowoduje jedynie rotacje rakiety. Na stateczniki uzywam balsy sredniotwardej (miekka sie raczej nie nadaje ) , a w zaleznosci od ciezaru
rakiety sa laminowane wloknem szklanym 80 g lub 160 g /m². Sklejanie balsy - moim zdaniem - ma jedynie sens, gdy nie dysponujemy balsa o odpowiedniej grubosci.
Wszystko inne to tylko strata czasu i kleju jak rowniez wzrost ciezaru statecznikow nie mowiac juz o bledach w oprofilowaniu ktore nie daja sie w 100% wyeliminowac.
To tylko moje zdanie na ten temat , a jak wy wykonacie stateczniki do swoich modeli zalezy jedynie od was
Pozdrawiam
Paul
O ile to nie jest konieczne (loty rakiet ponaddzwiekowych, czy wyczynowych) to odradzam ostrych krawedzi natarcia, jak rowniez i splywu.
W predkosciach poddzwiekowych statecznik jedynie zaokraglony na krawedzi natarcia ma lepsze wlasciwosci aerodynamiczne anizeli wyprofilowany w szpic.
Rowniez krawedzie splywu, lepiej tylko estetycznie zaokraglic ( straty sa minimalne !!! ) anizeli mocno zeskosowac. Krawedzie takie sa bardziej podatne na uszkodzenie,
a lekko zwichrowana krawedz splywu spowoduje jedynie rotacje rakiety. Na stateczniki uzywam balsy sredniotwardej (miekka sie raczej nie nadaje ) , a w zaleznosci od ciezaru
rakiety sa laminowane wloknem szklanym 80 g lub 160 g /m². Sklejanie balsy - moim zdaniem - ma jedynie sens, gdy nie dysponujemy balsa o odpowiedniej grubosci.
Wszystko inne to tylko strata czasu i kleju jak rowniez wzrost ciezaru statecznikow nie mowiac juz o bledach w oprofilowaniu ktore nie daja sie w 100% wyeliminowac.
To tylko moje zdanie na ten temat , a jak wy wykonacie stateczniki do swoich modeli zalezy jedynie od was
Pozdrawiam
Paul
Re: Materiał na stateczniki
Wypowiedź Paula zmobilizowała mnie do przetestowania kilku wariantów wykończenia stateczników, żeby być bardziej obiektywnym pokusze się o sporządzenie charakterysyk na 1 wykresie, tak aby organoleptycznie przedstawić rozklad współczynnika oporów nie tylko przy 0,95 i 1,0 prędkości dźwięku ale we wszystkich prędęskmościach. Myślę że to pomoże w znalezieniu profilu idealnego.
Jutro zamieszcze wykres
Jutro zamieszcze wykres