Mam pomysł i chciałbym się nim z wami podzielić, a mianowicie metodą odlewania dyszy z aluminium. Drukujecie na drukarce 3d dyszę, wlewacie gips do środka, wytapiacie plastik aby został tylko gipsowy rdzeń
Bierzecie jakąś metalową cienkościenną rurkę i zalewacie aluminium czekacie aż zastygnie i się ochłodzi, wykruszacie gips wywalacie rurkę i delikatnie szlifujecie duszę od środka i na zewnątrz. Tylko czy to się opłaca i zadziała?
Odlewanie dyszy
- U.S. air force
- ****
- Posty: 196
- Rejestracja: czwartek, 23 sty 2020, 09:29
- Lokalizacja: Lauterhagen
Odlewanie dyszy
Nie wiem jaka broń będzie użyta w trzeciej wojnie światowej, ale czwarta będzie na kije i kamienie.-Albert
Einstein
Einstein
- verex
- Supersonic PROFI
- Posty: 742
- Rejestracja: poniedziałek, 25 lip 2011, 19:38
- Lokalizacja: Tczew/Kingston upon Thames
- Kontakt:
Re: Odlewanie dyszy
Cześć,
Postaram się po krótce wytłumaczyć dlaczego jest to zły pomysł.
Dysza silnika rakietowego jest elementem pracującym w ekstremalnych warunkach dużego ciśnienia i wysokiej temperatury powyżej 1000 C. Przez gardziel dyszy przepływają gazy o prędkościach ponaddźwiękowych. Aby dysza spełniła swoje zadanie musi być wykonana z odpowiedniego materiału, który dobiera się pod kątem jego właściwości mechanicznych. Aluminium z racji na niską temperaturę topnienia wynoszącą przeważnie 600-700 C jest bardzo słabym wyborem. Taka dysza stopi się w mgnieniu oka i nie zdąży spełnić swojego zadania.
Stosowanie odlewu jako metodę wytworzenia detalu również jest tutaj pułapką. Podczas krzepnięcia i stygnięcia dochodzi do zmiany wymiarów związanej ze zjawiskiem skurczu odlewniczego. Skurcz ten należy uwzględnić już na etapie projektowania. Do tego detal i tak musiałby zostać obrobiony na obrabiarce (tokarka/frezarka) celem zapewnienia odpowiedniej powierzchni i wymiarowości. Przydałaby się również obróbka termiczna dla zapewnienia odpowiedniej wytrzymałości detalu.
Jeśli więc proponujesz tą metodę aby uniknąć konieczności używania tokarki lub innej obrabiarki do metalu, to się rozczarujesz. W takim przypadku najprostszym rozwiązaniem jest użycie dyszy Bandemanna (cylindryczny otwór) zamiast standardowej De-Lavalla (zbieżno-rozbieżna). Tutaj obejdziesz się z wiertarką. W mniejszych silnikach różnica w efektywności nie jest aż tak odczuwalna. Inna opcja, np. przy silniku z rurki PCV SCH-40 można z użyciem drukarki 3D zrobić dyszę de Lavalla w cemencie CX-5 z gardzielą z metalowej podkładki.
Postaram się po krótce wytłumaczyć dlaczego jest to zły pomysł.
Dysza silnika rakietowego jest elementem pracującym w ekstremalnych warunkach dużego ciśnienia i wysokiej temperatury powyżej 1000 C. Przez gardziel dyszy przepływają gazy o prędkościach ponaddźwiękowych. Aby dysza spełniła swoje zadanie musi być wykonana z odpowiedniego materiału, który dobiera się pod kątem jego właściwości mechanicznych. Aluminium z racji na niską temperaturę topnienia wynoszącą przeważnie 600-700 C jest bardzo słabym wyborem. Taka dysza stopi się w mgnieniu oka i nie zdąży spełnić swojego zadania.
Stosowanie odlewu jako metodę wytworzenia detalu również jest tutaj pułapką. Podczas krzepnięcia i stygnięcia dochodzi do zmiany wymiarów związanej ze zjawiskiem skurczu odlewniczego. Skurcz ten należy uwzględnić już na etapie projektowania. Do tego detal i tak musiałby zostać obrobiony na obrabiarce (tokarka/frezarka) celem zapewnienia odpowiedniej powierzchni i wymiarowości. Przydałaby się również obróbka termiczna dla zapewnienia odpowiedniej wytrzymałości detalu.
Jeśli więc proponujesz tą metodę aby uniknąć konieczności używania tokarki lub innej obrabiarki do metalu, to się rozczarujesz. W takim przypadku najprostszym rozwiązaniem jest użycie dyszy Bandemanna (cylindryczny otwór) zamiast standardowej De-Lavalla (zbieżno-rozbieżna). Tutaj obejdziesz się z wiertarką. W mniejszych silnikach różnica w efektywności nie jest aż tak odczuwalna. Inna opcja, np. przy silniku z rurki PCV SCH-40 można z użyciem drukarki 3D zrobić dyszę de Lavalla w cemencie CX-5 z gardzielą z metalowej podkładki.
Ostatnio zmieniony piątek, 18 wrz 2020, 20:42 przez verex, łącznie zmieniany 1 raz.
- U.S. air force
- ****
- Posty: 196
- Rejestracja: czwartek, 23 sty 2020, 09:29
- Lokalizacja: Lauterhagen
Re: Odlewanie dyszy
Spoko dlatego pytam silniki będę dopiero robił dlatego muszę jeszcze trochę o nich poczytać.
Nie wiem jaka broń będzie użyta w trzeciej wojnie światowej, ale czwarta będzie na kije i kamienie.-Albert
Einstein
Einstein