Pytania o ramy prawne, budowę i elektronikę rakietową

czyli zaczynamy zabawę!
Yunga
Nowy

Pytania o ramy prawne, budowę i elektronikę rakietową

Post autor: Yunga »

Cześć wszystkim!
Jestem studentem 1 roku kierunku Lotnictwo na Politechnice Poznańskiej. Do tej pory zajmowałem się głównie projektami opartymi na Arduino i ESP32 które były w 100% cywilne i bezpieczne. Teraz chciałbym postawić kolejny krok i wejść w świat rakiet eksperymentalnych.
Jako przyszły inżynier chcę podejść do tematu profesjonalnie, dlatego mam do Was szereg pytań "od A do Z":
1. Lokalizacja i Prawo (Poznań oraz Wrocław):
Studiuję w Poznaniu, ale mam możliwość działania również w okolicach Wrocławia. Oba miasta są mocno ograniczone strefami CTR i RMZ. Gdzie w pobliżu tych miast można bezpiecznie i legalnie startować? Jak wygląda procedura zgłaszania lotu w PAŻP (PansaUTM) dla rakiety i czy wymagane są jakieś licencje modelarskie na silniki o większym impulsie?
2. Napęd i Paliwo:
Chciałbym zacząć od silników na paliwo stałe. Co polecacie na start, chciałbym na pewno swój własny silnik ale nie wiem jak tam z prawem? Jak w Polsce wygląda kwestia prawna samodzielnego wytwarzania paliwa? Dodatkowo – jakich narzędzi/wzorów używacie do obliczeń krytycznych: projektowanie dyszy , współczynnik zacisku i stabilność spalania?
3. Projektowanie i Symulacje:
Z jakiego oprogramowania korzystacie do wyznaczania środka parcia i masy ? Czy OpenRocket wystarczy na początek, czy warto uczyć się RockSim lub autorskich arkuszy? Jakie materiały kadłubowe polecacie (karton, włókno szklane, druk 3D)?
4. Avionika i Elektronika:
Mam spore doświadczenie z ESP32. Czy warto budować własny komputer lotu na tym układzie, czy lepiej postawić na dedykowane rozwiązania typu Stratologger do odzysku (parachute deployment)? Jakich sensorów (IMU/Baro) używacie, by uniknąć błędów przy dużych przeciążeniach?
5. Literatura i Nauka: